Erja Ronkainen Suvannon Mummonmarkan vartijat -hankkeesta mukana kommentoimassa

Ovelta ovelle kiertävät remontti­kaupustelijat piinaavat jopa tuntien aggressiivisilla myynti­puheilla – ”Kun kieltäydyin remontista, he sanovat, että rouva hyvä, ette ymmärrä”

Helsinkiläisen Virpi Saarisen talosta lähtivät rappaukset, kun kiertävät remontoijat pesivät ulkoseiniä painepesurilla höyryn sijaan.

Madot syövät pian talosi, sanoi irlantilaismiesten porukka Helsingin Länsi-Pakilassa asuvalle Virpi Saariselle. He olivat tulleet kauppaamaan talon pesua.

Saarinen sanoi, että miesten näkemät madot ovat pihapuista irronnutta lehtivihreää.

Vaikkei ollut aprillipäivä, hän suostui pesijöiden ehdotukseen yhdellä ehdolla: ulkopintojen puhdistuksessa käytetään höyryä.

Miehet ryhtyivät töihin, ja Saarinen lähti keittiöön laittamaan ruokaa. Tapauksesta on nyt muutama vuosi.

”Kun he olivat pesseet kaksi seinää, huomasin, että he käyttävät sittenkin painepesuria. Pyysin heti lopettamaan, mutta pesu oli jo ehtinyt aiheuttaa vaurioita päätyseinän rappaukselle.”

Saarinen ei suostunut maksamaan vaadittua summaa, koska työn jälki ei tyydyttänyt eivätkä miehet olleet halukkaita antamaan kuittia.

”Siinä vaiheessa pääsi itku. Soitin poliisille ja sanoin, etten saa ulkomaalaisia pois talostani. He tulivat nopeasti paikalle, ja asia ratkesi.”

Ovelta ovelle kiertäviä kauppiaita koskevien valitusten määrä on kasvanut viime vuosina.

Vuonna 2018 kotimyyntiin liittyviä ilmoituksia tuli kuluttajaviranomaiselle kaikkiaan 1 620. Niistä valtaosa eli lähes 70 prosenttia koski remonttipalveluita.

Tämän jutun tarkoituksena on kertoa kotimyynnin riskeistä ja auttaa tunnistamaan epärehellisiä toimijoita. Se ei tarkoita, että kaikki kotimyyntiä harjoittavat yritykset toimisivat vilpillisesti.

Kuluttaja-asiamies on ottanut tarkkailuunsa erityisesti viisi yritystä, joita se on vaatinut muuttamaan toimintaansa. Yritykset eli Ideko Suomi, Kotisun, Pohjolan Energia, Restakoti ja Suomen Lämpöikkuna ovat sitoutuneet kuluttaja-asiamiehen vaatimukseen, kertoo lakimies Annina Huolman Kilpailu- ja kuluttajavirastosta KKV:stä.

Jos yritykset jatkavat kuluttajansuojalain vastaista toimintaa, kuluttajaviranomainen voi viedä asian markkinaoikeuteen. Juuri nyt vireillä ei ole oikeusjuttuja, jotka liittyvät kotimyyntiin. Yrityksistä kerrotaan lisää ja heidän edustajia kuullaan HS:ssa alkuviikolla osoitteessa: HS.fi/koti.

Aggressiivinen kotimyynti on huomattu myös Omakotiliitossa. Liiton talous- ja kehityspäällikkö Katja Keränen sanoo, että ovelta ovelle -kaupustelu on lisääntynyt, koska ihmiset ostavat aiempaa enemmän kodin palveluita ja monessa talossa on oikeasti korjattavaa.

”Kuluttajalainsäädäntö on hyvällä tolalla. Jos yritykset noudattaisivat sitä, ei ongelmia olisi.”

Huolestuneita yhteydenottoja tulee myös Vanhustyön keskusliiton korjausneuvojille koko ajan enemmän, kymmeniä vuodessa, kertoo korjausneuvonnan päällikkö Jukka Laakso. ”Suurin buumi koskee piilossa olevien osien remontteja, kuten viemärin ja hormien pinnoituksia.”

Kyseenalaisten kotimyynti­menettelyjen kohteeksi joutuvat usein juuri iäkkäät, jotka eivät aina ymmärrä tekemiensä sopimusten sisältöä eivätkä osaa kieltäytyä niiden tekemisestä.

Näillä asiantuntijoiden vinkeillä ehkäiset ongelmia kotimyynnissä

Kun kotioven takana seisoo kauppias, maltti on valttia, sillä kotimyynnissä tulee helposti tehtyä päätöksiä, joita myöhemmin katuu, Kilpailu- ja kuluttajavirastosta muistutetaan.

Tämä johtuu siitä, että myyntitilanne kotona on kuluttajalle usein ennalta arvaamaton ja remonteissa on monesti kyse suurista summista. Siksi äkkinäisiä päätöksiä ei pidä tehdä.

Kokosimme asiantuntijoiden vinkit, joilla voi ehkäistä ongelmia kotimyynnissä.

1. Pysy tiukkana

Myyjää ei tarvitse päästää sisälle. Liikkeellä on paitsi tunnollisia kauppiaita myös huijareita.

Voit sanoa kohteliaasti, ettet aio ostaa mitään, ja sulkea oven. Jos ovessa on turvaketju, keskustelun voi käydä oven raossa turvaketjun ollessa kytkettynä.

Oveen saa kiinnittää myös kaupustelun kieltävän kyltin.

2. Ostopakkoa ei ole

Kuluttajansuojalaki kieltää pakkomyynnin eli käytännössä agg­ressiivisen kaupankäynnin ja painostaminen kaupantekoon.

Mitään ei ole pakko ostaa, vaan kaupasta voi aina kieltäytyä – vaikka myyjä olisi käyttänyt jopa tunteja tuotteensa myyntiin.

Jos myyjä väsyttää pitkillä myyntipuheilla, voit pyytää häntä poistumaan, vaikka se tuntuisi tylyltä. Tarvittaessa voit soittaa poliisille.

3. Harkitse tarkkaan

Kiireellä houkuttelu on hyvin tyypillistä: myyjät monesti kehottavat tekemään kaupat heti. Mieti kuitenkin ennen sopimuksen allekirjoittamista, onko remontille oikeasti tarvetta.

Kerro myyjälle, ettet tee kauppoja ennen kuin olet keskustellut asiaan perehtyneen läheisen tai tuttavan kanssa. Ammattimainen myyjä antaa aikaa harkita kaupantekoa.

4. Vaadi kirjallinen tarjous

Vaadi tarjous aina kirjallisesti ja vertaile muutamien eri palveluntarjoajien hintoja. Näin vältyt ylihinnoittelulta eivätkä huonot kaupat tule yllätyksenä jälkikäteen esimerkiksi jutellessa naapurin kanssa.

Jos mietit kaupassa tarkkaan, viitsitkö ostaa alle euron kalliimpaa tölkkiä, on aivan normaalia harkita monen tonnin remonttia.

5. Lue sopimusehdot huolella

Muista, että sopimusehdoista saa neuvotella eikä halvin hinta ole välttämättä paras vaihtoehto. Kyse on rahan lisäksi palvelun ja siihen liittyvien tuotteiden laadusta, takuusta ja muista sopimusehdoista.

Myyjän täytyy antaa kuluttajalle tiedot tuotteesta tai palvelusta, peruuttamisoikeudesta tai sen puuttumisesta, yhteystietonsa ja peruuttamislomake. Jos et saa niitä, pyydä.

Sopimus ei sido, jos selviää, että kuluttajalla on ollut vaikeuksia ymmärtää sitä esimerkiksi iän tai sairauden takia.

6. Kerro oikeuksista vanhemmille

Törkeimmillään vanhus painostetaan tilaamaan tuote tai palvelu, jonka hankkiminen on todellisuudessa täysin turhaa.

Aikuiset lapset voivat ehkäistä iäkkäiden ja varsinkin muistisairaiden vanhempiensa tekemiä turhia tai epäreiluja kauppoja kertomalla kuluttajan oikeuksista ja kyselemällä säännöllisesti, onko jotain yritetty myydä.

Vanhemman ei tarvitse ärsyyntyä: tarkoitus ei ole holhota vaan auttaa ymmärtämään mahdolliset riskit. Yhteiskunta on muuttunut, ja ihmisiä ryöstetään jopa kotona. Jos turhat kaupat tulee tehtyä, on tärkeää, että siihen puututaan ajoissa.

7. Tunne talosi

Kaupustelijat vääristelevät joskus totuutta myymällä liian laajan tai turhan remontin. He saattavat pelotella isoilla vahingoilla, jos korjausta ei tehdä nyt.

On tärkeää tuntea oman talonsa kunto. Kuntokartoituksessa kannattaa käyttää apuna puolueetonta asiantuntijaa, joka voi laatia remonttisuunnitelman.

8. Tarjoa juttuseuraa yksinäisille

Yksinäisyys on yleistä. Kaikilla ei ole juttukaveria, jolloin ihmistä on helppo höynäyttää: kerrankin joku puhuu minulle. Läheisiin kannattaa pitää yhteyttä, ja heitä voi pyytää soittamaan aina, kun tuntuu yksinäiseltä.

Vinkkejä antoivat Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Annina Huolman, Omakotiliiton talous- ja kehityspäällikkö Katja Keränen, Vanhustyön keskusliiton korjausneuvonnan päällikkö Jukka Laakso ja Mummonmarkan vartijat -hankkeen suunnittelija Erja Ronkainen.