TIEDOTE: KÄTKETYT ÄÄNET 15.6. –kampanjapäivä ikääntyneisiin kohdistuvaa väkivaltaa vastaan

Mediakutsu/tiedote 7.6.2017

KÄTKETYT ÄÄNET –kampanjapäivä ikääntyneisiin kohdistuvaa väkivaltaa vastaan

Kansainvälistä ikääntyneisiin kohdistuvan kaltoinkohtelun ja väkivallan vastaista kampanjapäivää vietetään jälleen 15.6. Tämän vuoden teemana on Teknologia iäkkään turvana – kenen ehdoilla?

Tiedekeskus Heurekassa Vantaan Tikkurilassa (Kuninkaalantie 7) 15.6.2017 pidettävä kampanjapäivän päätilaisuus klo 9-16 on kaikille kiinnostuneille avoin ja maksuton. Päivän aikana keskustellaan teknologiasta ja ikääntyneiden ihmisten turvallisuudesta:

Millaisia turvallisuuteen liittyviä mahdollisuuksia teknologia tarjoaa ikääntyneiden ihmisten elämään?

Kenen ehdoilla teknologiaa toteutetaan?

Minkälaisia eettisiä kysymyksiä teknologian käyttöön liittyy?

Voiko teknologisilla ratkaisuilla ehkäistä tai estää ikääntyneisiin kohdistuvaa kaltoinkohtelua, väkivaltaa tai rikollisuutta?

Kätketyt äänet -kampanjapäivää vietetään Suomessa nyt 12. kertaa.

–  Vuosittain vietettävä kansainvälinen Kätketyt äänet -päivä nostaa ikääntyneiden kaltoinkohtelun – vaietun ja kipeän aiheen – tarvittavalla tavalla esiin. Ilmiöstä täytyy uskaltaa puhua, jotta se tunnistetaan ja siihen voidaan puuttua. Siten voidaan tarjota tukea kaltoinkohtelua kohdanneille aiempaa paremmin, toiminnanjohtaja Satu Taiveaho Turvallisen vanhuuden puolesta – Suvanto ry:stä sanoo.

–  Ikääntyneiden kaltoinkohtelu tarkoittaa yli 65-vuotiaisiin kohdistuvaa fyysistä, psyykkistä tai seksuaalista väkivaltaa, taloudellista hyväksikäyttöä, hoidon ja avun laiminlyömistä tai muuta oikeuksien rajoittamista, loukkaamista ja ikääntyneen ihmisarvoa alentavaa kohtelua. Tutkimusten mukaan joka neljäs yli 60-vuotias nainen joutuu lähisuhteissaan kaltoinkohdelluksi vuosittain. Useimmiten kaltoinkohtelija on oma puoliso tai aikuinen lapsi. Hoitosuhteessa voi ilmetä huonoa tai epäeettistä kohtelua. Ikääntyneen kaltoinkohtelu voi olla myös yhteiskunnan ja palvelujärjestelmän taholta tulevaa ikäsyrjintää tai palveluiden saamisen puutetta, Taiveaho täsmentää.

– Tänä vuonna Kätketyt äänet -päivä nostaa esiin erityisesti teknologiset ratkaisut, joilla voidaan vahvistaa ikääntyneen turvallisuutta. Teknologialla ei ole mahdollista ratkaista kaltoinkohtelua, mutta se voi olla apuna kaltoinkohtelun ehkäisyssä sekä lisäämässä ikääntyneiden ihmisten turvallisuutta. Tavoitteena tulee olla nollatoleranssi kaltoinkohtelua kohtaan, Taiveaho painottaa.

Kätketyt äänet 15.6. –kampanjapäivän tapahtumia on myös Oulussa ja Tampereella. Tapahtumat ovat maksuttomia ja kaikille avoimia. Lisätietoja tapahtumista: www.katketytaanet.fi.

Kätketyt äänet -päätapahtuman Tiedekeskus Heurekassa järjestävät yhteistyössä Suomen lähi- ja perushoitajien liitto, SuPer ry, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL), Turvallisen vanhuuden puolesta – Suvanto ry, Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto ry ja Vanhustyön keskusliitto ry.

Tiedotustilaisuus aiheesta pidetään torstaina 15.6. klo 9-9.30 Heurekan auditoriossa Virtanen. Median edustajat ovat tervetulleita seuraamaan koko kampanjapäivän tapahtumia Tiedekeskus Heurekaan.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt: Turvallisen vanhuuden puolesta – Suvanto ry:n toiminnanjohtaja Satu Taiveaho

satu.taiveaho@suvantory.fi, 040 848 2277.

Katketyt_Aanet_150617_ohjelma