Free cookie consent management tool by TermsFeed Policy Generator
Blogi
14.11.2025

Ihmisenä ihmiselle – Etsivän vanhustyön vapaaehtoistoiminta

Etsivän vanhustyön vapaaehtoistoiminnan kehittämishankkeessa on tavoitteena lisätä eri-ikäisten helsinkiläisten osallisuuden kokemusta joko saamalla vapaaehtoisen tai toimimalla itse vapaaehtoisena. Osallisuus merkitsee mukanaoloa, vaikuttamista sekä huolenpitoa ja yhteisesti rakennetusta hyvinvoinnista osalliseksi pääsemistä. Osallisuus on vaikuttamista oman elämänsä kulkuun, mahdollisuuksiin, toimintoihin, palveluihin ja joihinkin yhteisiin asioihin (THL 2017. Isola, yms.).

Asiakkainamme on yli 65-vuotiaita helsinkiläisiä, jotka toivovat elämäänsä toista ihmistä: se voi olla ulkoilukaverin tarve, keskustelukumppanin tarve tai asiointiapua. Asiakkaita ohjautuu toimintaamme monilta eri tahoilta: Helsingin Seniori-infosta, asiakasohjausyksiköistä, toiminta -ja fysioterapeuteilta ja kotihoidoista. Myös omaiset ja asiakkaat ottavat suoraan yhteyttä. Usein taustalla saattaa olla elämänmuutoksia (esim. eläkkeelle jääminen, leskeytyminen, muutto) tai toimintakyvyn muutoksia: (esim. aivotapahtuma, kaatuminen), joiden seurauksena asiakas toivoo elämäänsä toista ihmistä. Yksinäisyys on syistä suurin, jolloin meidän toimintaamme ohjaudutaan tai ollaan yhteydessä. Yksinäisyyden tunne on kuitenkin jokaisen oma kokemus ja yksinäisyyttä voi tuntea, vaikka olisi läheisiä ympärillä. Young (1982) on määritellyt yksinäisyyttä sen keston mukaan: tilapäinen yksinäisyys – nopeasti ohimeneviä yksinäisyyden kokemuksia, jotka ovat tuttuja jokaiselle ja tilanteinen yksinäisyys – liittyy erilaisiin elämäntilanteisiin, poikkeuksellisiin ajanjaksoihin, muutoksiin ja kriiseihin; sairastuminen, puolison kuolema, avioero, työpaikan menetys tai eläkkeelle jääminen. Tilanteinen yksinäisyys saattaa kehittyä krooniseksi yksinäisyydeksi ja elämänmittaiseksi, jolloin identiteetti alkaa rakentua sen ympärille.

Puhummekin toiminnassamme usein vapaaehtoisista asiakkaan ”omana henkilönä”, jolle voi jakaa ilot, surut ja puhua ehkä avoimemmin kuin omille läheisille – kaikki me tarvitsemme ihmissuhteita myös perhesuhteiden ulkopuolelta. Toki kaikilla asiakkailla ei välttämättä ole lainkaan omaisia tai läheisiä elämässään.

Kaikki lähtee asiakkaan tarpeista ja toiveista

Ohjauksen jälkeen tapaamme aina asiakkaan, yleensä asiakkaan luona ja käymme läpi asiakkaan tarpeet ja toiveet. Yleisin toive asiakkailla on, että löytäisi jonkun, jonka kanssa pääsisi ulos – moni asiakkaistamme saattaa kokea pelkoa lähteä ulos yksin. Syynä saattaa olla uuden apuvälineen saaminen, aiempi kaatuminen tai pelko siitä, että joku ulkopuolinen aiheuttaa pahaa. Myös koronan vaikutukset ovat edelleen nähtävillä ja moni asiakkaistamme on saattanut olla koko korona-ajan kotonaan, ja kotikynnys on tämän myötä kasvanut liian suureksi yksin ylittää. Monesti toiveena on myös päästä, ulkoilun lomassa, kaupoille tai kahvilassa käymään. On myös asiakkaita, jotka toivovat juttukaveria kotiin – fyysinen toimintakyky on saattanut heikentyä niin, että ulos lähteminen ei syystä tai toisesta onnistu.

Kotikäynnillä käymme hieman läpi asiakkaan elämäntarinaa ja taustaa – emme kuitenkaan ole kiinnostuneita lääketieteellisistä diagnooseista kuin siinä määrin, että miten ne saattavat vaikuttaa arkeen ja tapaamisiin vapaaehtoisen kanssa. Kun asiakas kertoo elämästään, ammatistaan tai arvoistaan, on työntekijänä helppo lähteä etsimään vapaaehtoista. Vapaaehtoistoiminnassamme on tavoitteena luoda mahdollisimman pitkäaikaisia suhteita asiakkaiden ja vapaaehtoisten välillä, joten huomioimme asiakkaan pienimmätkin toiveet vapaaehtoisen suhteen – oli se sitten sama ammatti, sukujuuret samalta paikkakunnalta, eläinrakkaus, yms. Tällöin myös vapaaehtoisen on helppo tarttua tehtävään, kun tietää jo etukäteen hieman siitä millainen asiakas vapaaehtoista odottaa ja olisiko yhteisiä kiinnostuksen kohteita tai olisiko vapaaehtoisella kenties mahdollisuus oppia asiakkaalta.

Personoitu hakuilmoitus herättää vapaaehtoisen mielenkiinnon

Asiakkaan tapaamisen jälkeen laadimme hakuilmoituksen vapaaehtoistyö.fi -sivustolle. Vapaaehtoistyö.fi -sivuston tarkoituksena on luoda kohtaamispaikka vapaaehtoistehtävistä kiinnostuneiden ja vapaaehtoistehtäviä tarjoavien tahojen välille sekä tukea sitä, että nämä löytäisivät toisensa mahdollisimman hyvin. Vapaaehtoistoiminta tarjoaa osallistumisen ja osallisuuden mahdollisuuksia (Vapaaehtoistyö.fi 2020). Hakuilmoituksessa kerromme asiakkaasta, anonyymisti, ja asiakkaan toiveista.

Hyvä haastattelu – hyvä match?

Tehtävästä kiinnostuneet vapaaehtoiset haastatellaan: käydään läpi yhdistyksen toimintaperiaatteet ja vapaaehtoistoiminnan periaatteita. Haastattelussa käydään läpi muutamia peruskysymyksiä, esim. vapaaehtoisen ammattia, aikataulutoiveita ja aiempaa kokemusta vapaaehtoistoiminnasta. Haastattelijalla on tärkeä rooli havainnoida haastateltava sopivaksi haettuun tehtävään – työntekijä on tavannut asiakkaan etukäteen, joten on aika hyvä kuva siitä, minkälainen vapaaehtoinen voisi olla asiakkaalle sopiva. Toimintaamme hakeutuneet vapaaehtoiset ovat olleet hyvin valmistautuneita – tietävät jo, miten paljon voivat käyttää aikaa vapaaehtoistoimintaan ja heillä saattaa olla

valmiina ideoita, mitä oman asiakkaan kanssa voisi tehdä. Jokainen vapaaehtoisista ovat halunneet aidosti auttaa ja olla läsnä asiakkaidemme arjessa ja elämässä. Vapaaehtoisten palautekyselyissä saammekin usein kertomuksia siitä, kuinka omasta asiakkaasta on tullut tärkeä osa vapaaehtoisen elämää ja toiminta on ollut hyvin merkityksellistä – ei autettava – auttaja – asetelmaa vaan on muodostunut ihan aitoja ystävyyssuhteita. Vapaaehtoiset kertovat rikkaudeksi sen, että on eri-ikäisiä ystäviä – sukupolvien kohtaaminen koettiin tärkeäksi ja opettavaiseksi – vapaaehtoiset ovat saaneet uusia näkökulmia elämäänsä.

Kun sopiva vapaaehtoinen on löytynyt, sovitaan matchpäivä eli yhteinen tapaaminen, jossa on mukana asiakkaan ja vapaaehtoisen lisäksi asiakkaan omatyöntekijä. Tapaamisella käymme läpi vapaaehtoistoiminnan periaatteita ja käytännön ohjeita. Tapaamisella asiakas ja vapaaehtoinen pääsevät tutustumaan toisiinsa ja sopimaan molemmille sopivista aikatauluista ja siitä, mitä voisi yhdessä tehdä. Tapaamisella työntekijän tehtävänä on luoda rentoa ja avointa ilmapiiriä, jossa asiakas voi kertoa omista tarpeistaan ja toiveistaan myös vapaaehtoiselle. Toiminnassamme on tärkeää, että vapaaehtoiselle toiminta on oman arkensa lisäksi mukavaa ja rentoa – ei tunnetta velvollisuudesta vaan halusta tavata ikääntynyttä.

”Vapaaehtoinen on ulkoiluni mahdollistaja” – asiakkaiden kokemuksia

Saadun palautteen perusteella kaikki asiakkaamme kertoivat hyötyneensä vapaaehtoistoiminnasta – puolet vastaajista kertoi mielialan nousseen, piristyneensä ja saaneensa elämänilonsa takaisin. Suurin osa vastaajista kertoi saaneensa vapaaehtoisesta oikean ystävän. Tärkeäksi koettiin myös se, että on joku, josta välittää ja, että on joku, josta välittää. Myös yksinäisyyden tai yksinäisyyden tunteen kerrottiin vähentyneen ja vapaaehtoiselta kerrottiin oppineensa uusia asioita, mm. toisesta kulttuurista ja nuorten maailmasta.

Kaikki asiakkaat kokivat tärkeäksi sen, että vapaaehtoiseen pystyy luottamaan ja tapaamisia pystyy sopimaan joustavasti molempien aikatauluihin sopiviksi. Vapaaehtoisen kerrotaan myös toimivan kannustajana, aktivoijana ja antavan ”lisäpotkua” ulos lähtemiseen ja kotoa poistumiseen.

”Silmistä näkee, että olen piristynyt”

”Tulee tunne, että pidetään erittäin hyvää huolta”

”Sovimme hyvin yhteen”

Vapaaehtoistoiminta tukee asiakkaan osallisuutta ja aktiivisuutta

Hankkeen vapaaehtoistoiminnassa työskennellään Etsivän vanhustyön ottein: asiakkaat, jotka ohjautuvat toimintaamme eivät pysty, osaa lähteä etsimään apua tai tukea

itselleen. Syitä on erinäisiä aina digilaitteiden käyttämättömyydestä yksinäisyyden aiheuttamiin lieveilmiöihin. Tehtävänämme on kulkea asiakkaan rinnalla koko vapaaehtoisprosessin ajan – myös kannustaa prosessiin lähtemiseen – joskus asiakkaan kanssa työskennellään pidempään ennen kuin vapaaehtoisen hakeminen on ajankohtaista – jokainen prosessi on erilainen. Myös vapaaehtoisen löydyttyä työntekijä pysyy asiakkaan rinnalla, ”taustatukena”. Monelle asiakkaalle on tärkeää, että on tiedossa henkilö keneen voi tukeutua tarvittaessa haasteiden osuessa kohdalle. Asiakkaan asiakkuus päättyy silloin, kun vapaaehtoisen kanssa toiminta on vakiintunut ja asiakas ei tarvitse enää ammatillista tukea. Asiakkaamme voivat kuitenkin aina palata toimintaamme, jos tulee eteen tilanteita, joissa tarvitsee apuamme.

Artikkeli on julkaistu alun perin Kansalaisareenan toimesta Vapaaehtoistoimintaa ikäihmisten ehdoilla -julkaisussa 2024 ja sitä on muokattu hankkeen siirtyessä Suvanto ry:lle 1.1.2025.

Kirjoittaja

Johanna Kivistö
Etsivän vanhustyön tuettu vapaaehtoistoiminta 2022–2024
Vapaaehtoistoiminnan suunnittelija Suvanto ry

Lähteet

Isola, Anna-Maria, yms. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. 2017 https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/135356/URN_ISBN_978-952-302-917-0.pdf 

MEREOn asiakaspalautekyselyt. 2022.

MEREOn teemahaastattelut asiakkaille. 2022. Vapaaehtoistyö.fi. 2020. www.vapaaehtoistyo.fi

Young, Jeffrey. 1982. Loneliness, depression, and cognitive therapy: Theory and application. Loneliness: A sourceboo