Free cookie consent management tool by TermsFeed Policy Generator
5.9.2022

Blogi – Ikääntyviin kohdistuva digitaalinen väkivalta

Ikääntyviin kohdistuva digitaalinen väkivalta on seurausta yhteiskunnassamme tapahtuneesta muutoksesta. Digitalisaatio on yksi yhteiskuntamme isoimmista muutoksista, jota olemme kohdanneet. Digitalisaatiolla tarkoitetaan digitaalisen tietotekniikan yleistymistä arkielämän toiminnoissa. Havahduin tähän muutokseen tutkiessani ikääntyvien digitaalisen syrjäytymisen ilmiötä. Valitettavasti ikääntyvät kohtaavat myös digitaalista väkivaltaa, johon vielä yhteiskunnassamme kiinnitetään valitettavan vähän huomiota. Tutustuessani digitaalisen väkivallan ilmiöön, tunnistin useita väkivallan muotoja, joiden kohteeksi asiakkaat keiden kanssa olen työskennellyt ovat joutuneet. Digisyrjäytymisen seurauksena haavoittuvassa asemassa olevat ikääntyneet joutuvat helposti digitaalisen väkivallan uhriksi. Digitaalista väkivaltaa käytetään usein lähisuhdeväkivallan ja vainon välineenä.


Ikääntyvien digitaalisen väkivallan välineenä tyypillisesti käytetään älypuhelinta ja/tai tietokonetta. Digitaalinen väkivalta voi ilmetä hyvin monella tavalla ja välttämättä ilmiötä ei edes tunnisteta. Kuitenkaan mikään digitaalisen väkivallan muoto ei ole hyväksyttävää. Väkivaltaa kokeneella on oikeus teknologian käyttöön ja turvalliseen vanhuuteen. Tuon seuraavaksi esimerkkien kautta esiin digitaalisen väkivallan ilmenemismuotoja, jotta ihmiset tunnistaisivat tämän väkivallan muodon paremmin ja sitä kautta ilmiöön voitaisiin puuttua.


Ikääntyvien lähisuhdeväkivallan kokijoiden kanssa työskennellessä olen törmännyt seuraavanlaisiin digitaalisen väkivallan ilmenemisiin. Asiakas(kokija) kertoo, että väkivallan tekijä soittelee tai viestittelee asiakkaalle jatkuvasti ja suuttuu, jos et vastaa heti. Asiakkaiden saamat viestit voivat sisältää uhkailua, pelottelua ja loukkauksia. Joissakin tapauksissa on käynyt ilmi, että tekijä on vakoillut asiakkaan puhelu- ja sivuhistoriaa. Eikä ole mitenkään harvinaista, että asiakkaat kertovat minulle tekijän kontrolloineen ja rajoittaneen asiakkaan teknologian käyttöä. Tähän digitaalisen väkivallan ilmiöön liittyy asiakkaan kontrolloiminen ja valta. Puolestaan asiakas kokee häpeää ja pelkoa tilanteesta.


Ikääntyvät käyttävät sosiaalista mediaa ja sen seurauksena asiakkaat eivät myöskään ole välttyneet somen lieveilmiöiltä. Ikävimpiä ja todella piinaavimpia asiakkaiden kokemuksia ovat olleet nettirakkaus huijaukset, joiden seurauksena he ovat joutuneet taloudellisen huijauksen uhriksi. Tekijät piinaavat asiakkaita taitavasti ja käyttävät asiakkaita hyväksi antamalla katteettomia lupauksia. Toinen yleinen ikääntyvien digitaalisesta väkivallasta taloudelliseen hyväksikäyttöön johtava tilanne on seuraus luottamuksellisen suhteen pettäminen. Tekijä on toiminut asiakkaan auttajana ja hoitanut asiakkaan taloudellisia asioita verkkopalveluissa. Tulee lopulta ilmi, että tekijä on vienyt asiakkaan rahat ja/tai jättänyt asiakkaan laskut maksamatta. Vakavimmissa tapauksissa, joissa asiakkaat ovat joutuneet taloudellisten huijauksien uhriksi. Asiakkaat ovat ylivelkaantuneet ja menettäneet luottotiedot. Asiakkaat ovat jopa joutuneet myymään omaisuutta ja ikävä kyllä muutama asiakas on jopa menettänyt kotinsa velkojen vuoksi.


Turvallisen vanhuuden puolesta-Suvanto ry:ssä työskennellään valtakunnallisesti kaltoinkohtelun ja väkivallan ehkäisemiseksi. Saatavilla olevat palvelumme löytyvät nettisivuiltamme ja voit olla yhteydessä blogin kirjoittajaan.